Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk voor SEO?
Als bloggen of digitale marketing in het algemeen nieuw voor u is, vraagt u zich waarschijnlijk af: “Waarom is zoekwoord onderzoek belangrijk voor mijn SEO?”
Het feit is dat het leren van keyword research een fundamentele SEO-taak is die elke blogger en digitale marketeer zou moeten kennen. Door populaire woorden en woordgroepen te identificeren waarnaar mensen actief op zoek zijn in zoekmachines zoals Google, kunt u ontdekken wat ze willen lezen en uw inhoud op die onderwerpen concentreren.
Maar begrijpen waarom trefwoordonderzoek belangrijk is, is slechts het halve werk. Ook moet je weten hoe je zoekwoorden onderzoek op de juiste manier doet.
Met dit bericht hoop ik u te helpen een beter begrip te krijgen van het belang van keywoordonderzoek en de stappen die nodig zijn voor het selecteren van woorden en woordgroepen die positieve resultaten opleveren voor uw bedrijf.
Waarom is zoekwoorden analyse zo belangrijk?
Zoekwoordonderzoek is belangrijk omdat het essentiële informatie kan onthullen om uw bedrijf online te laten groeien. Zoekwoorden onderzoek kan u vertellen naar welke termen mensen actief zoeken, het concurrentievermogen van die zoekwoorden, en u helpen bij het begeleiden van uw contentmarketingplan om de zichtbaarheid van organische zoekresultaten, rankings en verkeer te vergroten.
Laten we nu eens kijken naar de fijnere details van wat een zoekwoord is, waarom zoekwoorden analyse belangrijk is en hoe u de juiste termen en woordgroepen kunt kiezen om op uw site te targeten.
Wat is een zoekwoord?
Een zoekwoord is een term die in digitale marketing wordt gebruikt om een woord of een groep woorden te beschrijven die mensen in een zoekmachine typen om informatie te vinden. zoekwoorden zijn belangrijk in SEO omdat het u helpt de focus van uw inhoud te verkleinen, zodat deze voldoet aan de behoeften van de zoeker.
Zoals Yoast het uitlegt: “Als je de verkeerde zoekwoorden gebruikt, krijg je nooit de bezoekers die je wilt of nodig hebt, omdat je tekst niet overeenkomt met wat je potentiële publiek zoekt. Maar als u de woorden gebruikt waar mensen naar zoeken, kan uw bedrijf floreren. Dus als u het zo ziet, moeten uw zoekwoorden weerspiegelen waarnaar uw publiek op zoek is. Met de verkeerde zoekwoorden krijg je de verkeerde doelgroep, of helemaal geen. Daarom is het hebben van de juiste zoekwoorden erg belangrijk.”
Wat is het belangrijkste om op te letten bij het doen van zoekwoordenonderzoek?
Het belangrijkste waar u op moet letten bij het doen van zoekwoordenonderzoek, is het maandelijkse verkeersvolume en de concurrentie voor een doelzoekwoord. Niet alle zoekwoorden zijn het waard om voor te optimaliseren, dus u moet op zoek gaan naar de belangrijke zoekwoorden waarop uw site een ranking kan krijgen.
Hoe kies ik zoekwoorden?
1. Denk na over zoekintentie
De eerste stap bij het kiezen van uw zoekwoorden is nadenken over de zoekintentie achter uw bezoekers. En om dit te doen, moet u rekening houden met de ‘buyer journey’ (klantreis).
Zoals Hubspot het uitlegt, bestaat de klantreis uit een proces van drie stappen:
- Bewustwordingsfase: de koper realiseert zich dat hij een probleem heeft.
- Overwegingsfase: de koper definieert zijn probleem en onderzoekt opties om het op te lossen.
- Beslissingsfase: de koper kiest een oplossing.
Een goede website heeft inhoud die voldoet aan alle drie de fasen van de klantreis. Op die manier kun je de aandacht en het verkeer van mensen trekken, ongeacht in welke fase van de koopcyclus ze zich bevinden.
Besteed dus wat tijd aan het nadenken over ideeën die passen bij de fase van klantreis waarop u zich met nieuwe inhoud wilt concentreren. Schrijf vervolgens korte en middellange zoekwoordideeën op. In de volgende stap ga je zoekwoordenonderzoek doen om te ontdekken wat goede opties zijn voor long tail zoekwoorden.
2. Doe zoekwoord onderzoek
De tweede stap voor het kiezen van zoekwoorden is om daadwerkelijk zoekwoordonderzoek te doen om uw doeltermen te verfijnen.
Hiervoor heeft u een zoekwoorden onderzoek tool nodig om de belangrijke gegevens te verzamelen om goede beslissingen te nemen. Er zijn enorm veel verschillende zoekwoorden onderzoek tools om uit te kiezen; u kunt een gratis tool of betaalde service gebruiken.
Denk bijvoorbeeld aan:
- KWFinder van Mangools (goedkoop met gratis proefversie)
- SEMRush (gratis proefversie)
- Ahrefs (betaald)
- Ubersuggest (gratis)
- Google Keyword Planner (gratis)
Nadat u een zoekwoorden analyse tool heeft gekozen om te gebruiken, opent u het en begint u met zoeken naar uw short- en longtail zoekwoordideeën. Terwijl u aan het zoeken bent, zouden er ook meer zoekwoordideeën moeten verschijnen.
Zoals ik eerder al zei, zijn short-tail-zoekwoorden te moeilijk om te targeten, dus gebruik deze termen gewoon als seed-zoekwoorden in de tool om ideeën te genereren voor middle- en long-tail-zoekwoorden.
Als u klaar bent met zoeken naar zoekwoorden, maakt u een lijst met termen en woordgroepen die veel verkeer genereren. Streef naar minimaal 10 zoekopdrachten per maand voor long tail zoekwoorden en 100 zoekopdrachten per maand voor middle tail zoekwoorden.
3. Analyseer de concurrentie
Bij het doen van trefwoordonderzoek is het belangrijk om aandacht te besteden aan de concurrentie voor uw doelzoekwoorden. Als de concurrentie te hoog is voor een zoekwoord, verspilt u mogelijk uw tijd met het proberen er nieuwe inhoud voor te schrijven en te ranken.
Als u een betaalde tool voor zoekwoordonderzoek gebruikt, kunt u eenvoudig de concurrentiescore voor een term of woordgroep krijgen door naar het juiste veld voor deze informatie te kijken.
Semrush, SE Ranking en KWFinder hebben bijvoorbeeld een kolom voor KD (Keyword Difficulty) naast elk trefwoord dat tussen 0-100 ligt. U kunt dus direct zien welke termen of woordgroepen het gemakkelijkst te targeten zijn.
Nu is elke tool voor zoekwoordenonderzoek in dit opzicht anders, dus ik kan je hier geen exact advies geven over welke termen en woordgroepen je moet kiezen op basis van de gerapporteerde concurrentiescore van de tool. Zoek in plaats daarvan naar de zoekwoorden met de laagste scores voor dat veld.
En onthoud, hoe langer het zoekwoord dat u kiest, hoe minder concurrentie er is.
4. Kies de beste zoekwoorden
Nadat u uw zoekwoordonderzoek heeft gedaan en de concurrentie heeft geanalyseerd, is het tijd om de beste zoekwoorden te kiezen waarop u zich kunt concentreren.
Dat de vorige twee stappen van het zoekwoordonderzoeksproces belangrijk zijn, zodat u gemakkelijk de beste kunt kiezen om nieuwe inhoud voor te schrijven.
Conclusie
Lees je in, doe onderzoek, maak je eigen keuze en zorg dat jouw site op die eerste pagina terechtkomt!