B2B

Stakeholders Managen

Stakeholders Managen is iets dat in de moderne organisatie steeds meer centraal staat. Eigenlijk is het dan ook zonde dat groeiende organisaties en ondernemers er niet altijd rekening mee houden. Stakeholders geven namelijk vaak mooie mogelijkheden om samenwerkingen naar een nieuw level te tillen.

Wat zijn Stakeholders?

Stakeholders zijn als het ware mensen of organisaties die “iets te maken hebben” met jouw bedrijf of project. Dit kan direct betrokken; maar ook indirect zonder enige invloed zijn. Stel je bijvoorbeeld voor dat de gemeente bij jou de straat gaat verleggen; en jij daar persoonlijk WEL LAST van hebt; maar niks hoeft te doen om te helpen met die straat…

Dan ben jij technisch gezien een Stakeholder!

Er zijn echter ook een groot aantal stakeholders te benoemen die super belangrijk zijn voor het verlopen van bepaalde projecten. Je kunt hierbij denken aan (investerings)banken, verzekeringsmaatschappijen, gemeentes en Makelaars.

Waarom is rekening houden met Stakeholders belangrijk?

Wanneer jij jouw stakeholders tevreden houdt, zullen ze makkelijker met jou mee gaan op lange termijn. Dat wil zeggen dat je minder problemen met ze ervaart en een meer coulante houding krijgt van ze. Het is daarom altijd aan te raden om een goed overzicht te maken van de betrokken partijen die in positieve EN negatieve zin iets te maken hebben met jouw project en ze te contacten om er achter te komen wat hun belangen precies inhouden…

Je weet namelijk nooit wanneer je ze in de toekomst weer eens nodig hebt!

Een meer uitgebreid artikel dat handvatten geeft voor een stakeholderanalyse maken is hier beschikbaar!