B2B

Hoe onderscheid je jouw product listing op Bol.com

De product listing is een belangrijke factor als je op een verkoopplatform, zoals Bol.com en Amazon, jouw producten aanbiedt. De product listing bestaat uit producttitels, productbeschrijvingen, productafbeeldingen en productreviews. Als verkoper dien je dan ook aandacht en tijd te besteden aan deze afzonderlijke onderdelen. Een sterke product listing zorgt namelijk voor een groter bereik en hogere conversie.

Wil jij weten hoe je jouw product listing kunt onderscheiden op Bol.com? Lees hieronder verder!

Schrijf een sterke product titel voor Bol.com

Een sterke product titel zorgt er niet alleen voor een betere vindbaarheid van jouw producten, maar het resulteert ook in een verhoging van de doorklikratio. Een goede product titel bestaat uit een aantal elementen, namelijk:

[Merk] [Serie] [Productnaam] – [Producttype] – [Onderscheidend kenmerk, bijvoorbeeld kleur, diameter, maximaal gewicht, aantal poten, et cetera]

Het is dan van groot belang om bovenstaande elementen terug te laten komen. Daarnaast zoekt een groot percentage van potentiële kopers vooral via een telefoon, waarop slechts de eerste 35 karakters van de producttitel worden getoond. Dit is dan ook de reden dat het begin van de product titel al moet laten blijken om welk product het gaat.

Wat moet je niet vermelden in de producttitel?

Hieronder staan een aantal don’ts die je zeker niet moet doen bij het maken van een producttitel:

– Vermelding van prijzen, acties of levertijden
– Enkel en alleen hoofdletters gebruiken
– Cijfers in woord beschreven, zoals drie in plaats van 3
– Vermelden van informatie over jezelf (verkoper)
– Speciale tekens toevoegen (!, ? en &)
– Hele zinnen gebruiken

(Laten) maken van sterke productafbeeldingen op Bol.com

Bol.com stelt bepaalde eisen voor het plaatsen van productafbeeldingen. Hiermee willen zij ervoor zorgen dat de afbeeldingen kwalitatief genoeg zijn. Een voorbeeld hiervan is dat de afbeelding minimaal 30 KB en maximaal 25 MB mag zijn. Ook is het verstandig om afbeeldingen te plaatsen met een minimale afmeting van 1200 x 1200 pixels en maximale afmeting van 6.000 x 6.000 pixels. Kleinere afbeeldingen komen namelijk niet in aanmerking voor de zoomfunctie.

Daarnaast is het belangrijk dat de hoofdafbeelding (eerste afbeelding) aan onderstaande eisen voldoet:

– Gebruik een witkleurige achtergrond. Hierdoor komen de eigenschappen van het product beter naar voren.
– Toon het hele product. Hierdoor ziet de klant direct hoe het product er compleet uitziet.
– Geen schaduwen of spiegelingen. Dit zorgt namelijk voor verwarring bij de klant.

(Laten) maken van sterke sfeerfoto’s op Bol.com

Voor het creëren van een perfecte klantbeleving is het uiteraard belangrijk om sfeerafbeeldingen te tonen in jouw product listing. Sfeerafbeeldingen zorgen voor een betere en grotere beleving bij bezoekers. In de sfeerafbeeldingen moeten vragen van de klant al beantwoord worden. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande vragen:

– Hoe groot is het product?
– Hoe ziet dit product eruit in mijn slaapkamer?
– Is het ook geschikt voor dames met een grotere maat?

Daarnaast hebben wij ook een aantal andere aandachtspunten voor je op een rijtje gezet, namelijk:

  • Het is verboden om watermerken, bedrijfsnaam, bedrijfslogo’s en kortingslabels te tonen op productafbeeldingen.
  • Afbeeldingen hebben auteursrecht, dus het is niet toegestaan om geen rechtenvrije afbeeldingen te gebruiken als product afbeelding. Je maakt dan namelijk inbreuk op rechten van derden.

 

Het laten uitbesteden van jouw product listing

Bol.com en andere verkoopplatforms blijven de komende periode groeien en de vraag naar online winkels wordt alleen maar groter. Wil of verkoop jij via Bol.com, maar wil je jouw product listings een conversie boost geven? Wij van Listingboost helpen je graag bij het ontwerpen en creëren van een perfecte product listing.

Wij nemen alle taken met betrekking tot de perfecte product listing uit handen!